Duka, Dominik kardinál

Články patřící k této osobnosti

Stopa slona

Podnázev: 
Mezi Petráčkem a Malým
Anotace: 
Zase jednou proběhla diskuse, alespoň v internetové podobě, a nešlo v ní o málo. Tentokrát proto není věcí tohoto článku psát o tématu, kterému je věnováno Salve 3/08 - Piovi XII. Naše téma je vzhledem k obsahu čísla zaměřené jen na jeden aspekt, který považujeme za výjimečně závažný; toho se týká i ostrá polemika, která vzápětí po uveřejnění tohoto čísla Salve proběhla na webu mezi Radomírem Malým a Tomášem Petráčkem.

Salve 4/2012 - Utrpení Boha

Anotace: 
Kain Abela nemučil. Starozákonní trýzeň je trýzní spalující žízně a rozpadávajících se kostí. Není způsobována jedním druhému. Něco tu chybí, ve výkladu nehraje.

Salve 3/07 - (anti-)modernismus 1907-2007

Anotace: 
Časopis Salve věnoval celé číslo problematice modernismu a antimodernismu. Již úvodní text Dominika Duky naznačuje, že toto číslo nevznikalo lehce.

Salve 2/09: Křesťanství a filozofie

Anotace: 
Časopis Salve se začíná vymykat z dosavadního českého průměru a šedi: jeho redaktoři se nebojí HLEDAT, nebojí se klást si otevřené otázky – v protikladu ke všem zajištěným a předem vymezeným přístupům obhajujícím hotová ideologická schémata. Zejména se to projevilo tam, kde je předmětem zájmu myšlení samo, vztah křesťanství a filosofie. D. Duka, trochu polekán, se v úvodu řečnicky dotazuje, jestli se redaktoři v tomto případě až příliš nerozkročili. Trivium říká naopak - konečně něco svěžího v české kotlině.

Pro life

Anotace: 
Jako patron a tedy i garant Pochodu pro život se poprvé v r. 2013 přihlásil i kardinál Duka – arcibiskup pražský, ledy se hnuly a z laické aktivity se pomalu ale jistě stává i církevní agenda. Papež František v Riu toto téma nechal stranou, ale na přímý dotaz proč odpověděl jednoznačně ve smyslu: mluvil jsem o věcech, které jsou nadějné a optimistické; učení Církve je v tomto jednoznačné. A cílem tohoto článku je shrnout, jak jsme na tom, co jednoznačné je i co jednoznačné není.

Oligarchie

Podnázev: 
(ničím nezaložené přemýšlení o jednom možném pohledu)
Anotace: 
Psát o myšlenkové výbavě toho či onoho preláta by nebylo zajímavé, pokud by to zároveň nebylo docela zajímavě korespondující se změnami společenského myšlení, které si sice téměř neuvědomujeme, ale které (jak se domnívám) se z odstupu desetiletí budou jevit jako převratné.

Ještě k manifestaci síly před Arcibiskupským palácem

Anotace: 
Celé úsilí Benedikta XVI. se dá interpretovat v tomto smyslu: jestli má II. vatikánský koncil nějaký jednoduše „ukázatelný“ smysl, tak nikoli v tom, že by po něm měl v Církvi „řádit“ nějaký jeho „duch“, ale aby bylo možné ukázat Církev jako rozumnou alternativu ve světě a pro svět, který se propadá do indiference.

Jeruzalémská bible?

Anotace: 
Dostal jsem ji k vánocům a jsem za to rád, a dá se předpokládat že stejně tak na tom je i mnoho jiných. Jen mě na první pohled zaráží a trochu dráždí; byl bych asi spokojenější, kdybych měl Bibli - bez přívlastků, jen s určením, že jde o překlad pořízený v Jeruzalémské biblické škole, s komentáři a aktuální esejistickou vložkou.

Francie jako vzor?

Anotace: 
Zdá se, že dnes je nám Francie kulturně velmi vzdálená, neznáme jí a podněty z Paříže jsou pro nás těžko komunikovatelné, ale to může být omyl. Sice neplatí nic z toho, co platilo v první republice, vazba na francouzské reálie má ale velkou potenci, a ta by měla být otevřeně diskutována.

Dodatky k Salve 2/09

Anotace: 
Salve 2/09 vyšlo s tím, že jeho obsah bude doplněn na webu: to se stalo poprvé a nebyl to žádný předem chystaný počin – úvodníkem v tištěné verzi avizované články se na webu objevily až po dlouhé době několika měsíců. A daly zajímavě nahlédnout do redakční kuchyně a myšlení šéfredaktora.

Demonstrace proti Dukovi

Anotace: 
Duka není žádný bojovník, ale dovolil si promluvit o tom, že se současná evropská doktrína stále otevřeněji vymezuje proti křesťanům: kdo to nevidí, je slepec, ale kdo o tom promluví, koleduje si o… demonstraci před okny. Nejhorší je na tom, že polovina z těch, kdo se v této věci angažuje, jsou jen „hodní a hloupí“ – protože neví, čemu slouží, protože mají „opravdu“ rádi Halíka a nemají rádi Klause. Ale to je neomlouvá.