Fuchs, Jiří

Články patřící k této osobnosti

Milan Glaser a odsouzení nominalismu

Anotace: 
Co mám po přečtení dělat? Mám psát na zdi „nominalismus je vůl“? Mám jít na demonstraci proti nominalismu?

Metafyzika místo editorialu

Anotace: 
Postupně jsem tak vytvořil základ, do kterého mohlo, trochu heuristicky, proniknout to podstatné: hledám vztah mezi tím, co je pravidelné a tím, co je nepravidelné. Mezi tím, co máme k dispozici a tím, co je nám jen ukazuje a co k dispozici nemáme. Hledám vztah tj. nemyslím si, že svým popisem rozšířím oblast toho, co je pravidelné.

Kam kráčíš, Monitore?

Anotace: 
František Gellner vidí, že žití je záhadné, v aktualitě je možné rozehrávat tuto záhadu alespoň tak, že „den po dni zvolna utrácíme“. Co nabízí Monitor? Jak prolamuje tuto každodennost směrem k věčnosti?

Jeden čtenářský dopis

Anotace: 
Hlavně nechat se poučit onou až skoro zaťatou snahou udržet se mezi iluzí předem nalinkované skutečnosti na straně jedné a iluzí vždy nového rozhodování od nuly na straně druhé.

Jan Petr Kosinka

Anotace: 
Rousseau postřehl něco podstatného – člověk jako osoba má v sobě už od počátku cosi pozitivního, už od počátku je v něm na čem stavět. Není „nepopsaným listem“. Zabýváme-li se genezí osoby, tak je třeba dávat velký pozor a neopakovat staré chyby – dítě a mladého člověka je jistě třeba cílevědomě formovat. Ale s velkou pokorou, protože vůbec nevíme, jaké je jeho poslání ve světě.

Dvacet let na jedné noze

Podnázev: 
Dvacet let života v jednotě - o jedné výrazné osobnosti české myšlenkové scény
Anotace: 
Uplynulo již 20 let od prvního „velkého“ článku J. Fuchse, polemického příspěvku pro samizdatový časopis Paraf. Z pozice tomismu v něm kriticky rozebral „modernistické subjektivisty“ Neubauera a Rezka.
Osobnosti: 

Distance

Anotace: 
Časopis Distance se udržuje „v distanci“ od proměňujícího se světa. Co to znamená? Do jaké míry se dá relevantně myslet a přitom popírat změnu jako takovou? (Článek je z r. 2003.)

Člověk je bytostí příslibu

Anotace: 
Fuchs zbytečně opakuje argumentace proti těm, „kdo staví jen na zkušenosti“, bojuje na dávno opuštěném bojišti. Opakuje všechny figury, které jsou stejně aktuální jako mazurka nebo obkročák. Koho dnes zajímá materialistický výklad světa? Podstatné je, jak se mohou ti, kdo nechtějí přitakat ničemu, otevřít příslibu, jak mohou přijmout to, co je překračuje.

Chvála rozhovoru

Podnázev: 
(o přiléhavé řeči)
Anotace: 
Proč spolu lidé mluví aby hledali shodu? Mohou si přeci jenom vyprávět – a vyprávění je sdílením světa, který se stává společným.