2013/4

Proč nemáme desky s Desaterem?

Anotace: 
Leckdo z držitelů pravdy se vyvyšuje, že umí popsat reduktivitu post-descartovského světa, zužující vědomí na vědomí individua, a reduktivitu newtonovského světa res extensa a měřitelných veličin. Ale umíme popsat reduktivitu světa středověku? Umíme s využitím současného (reduktivního) vědění analyzovat reduktivitu právě v myšlení, které s obrovským nadšením začalo využívat Řeky vynalezené pojmy a Židy vyprecizovaný způsob práce se symboly? Nebylo to myšlení o nic méně reduktivní, jen jinak!
Osobnosti: 

Bez tebe bych nebyl nic – ale co jsem s tebou?

Anotace: 
Hlásáme radostnou zvěst, že Ježíš za nás zemřel, že Ježíš je Pán, nebo že zemřel za naši spásu? Není to totéž, tyto věty mají každá jiný obsah. Jestli můj Pán zemřel za mne, tak se mohu ptát dál, především jsem postaven před fakt, že tedy nejsem SÁM svým pánem. Pak teprve dostává otázka „co mám dělat“ hlubší smysl – protože vím, koho se ptát. Nejde o konzultaci. Nejde o diskusi. Je to pobuřující? Nejsme si všichni rovni a s Ježíšem jistě ne.

Chvála nejistotě

Anotace: 
O Františkovi se dá mluvit lecjak, ale míjíme se, pokud to chceme dělat ze zajištěné pozice. Ze zajištěné pozice mu rozumět nejde. Ale zdaleka v tom není první. Už Ratzinger je zajímavý právě v tom, jak se své posluchače a čtenáře snaží k přijetí onoho sladkého břemene nejistoty vést. Stačí si otevřít jeho Úvod do křesťanství napsaný na konci šedesátých let – a jeho verzálkami napsané SNAD, které stojí na počátku.

Homosexualita jako téma a pozadí, které nám uniká

Anotace: 
My sami jsme si již přijali do svého právního řádu prakticky totéž co Francouzi. Jen o tom nevíme a neprotestujeme. Podobné formulace obsahuje už americká ústava, ale tam je pořád ještě jasně daný metafyzický rámec, korektiv důstojnosti člověka (normality), důvěra v to, že práva člověka jsou přímo spojena s danostmi - jeho neměnnou přirozeností. Ale v dnešním sociálně-právním myšlení je přirozenost lidských práv vykládána jako „pouhý politický koncept“. O to tu jde, o nic menšího.

Pro life

Anotace: 
Jako patron a tedy i garant Pochodu pro život se poprvé v r. 2013 přihlásil i kardinál Duka – arcibiskup pražský, ledy se hnuly a z laické aktivity se pomalu ale jistě stává i církevní agenda. Papež František v Riu toto téma nechal stranou, ale na přímý dotaz proč odpověděl jednoznačně ve smyslu: mluvil jsem o věcech, které jsou nadějné a optimistické; učení Církve je v tomto jednoznačné. A cílem tohoto článku je shrnout, jak jsme na tom, co jednoznačné je i co jednoznačné není.

Financování Církve

Anotace: 
Jakékoli koncepce vycházející ze starého pojetí majetkové renty jsou předem odsouzeny k fatálnímu krachu. Je třeba dynamizovat struktury Církve a investovat do lidí – ale jsme na to připraveni? O hřivnách umí kde kdo zaníceně kázat, ale jediné, co si většina z nás přeje, je to, aby nám přišel každý měsíc do banky pravidelný plat a nikdo nás s hřivnami nepokoušel.
Témata: 

Metoděj Habáň: Filosofická antropologie, Řím 1981

Anotace: 
Bylo vše, co je „plodem kultury“, již zahrnuto v Božím plánu? Pokud bude autor tvrdit, že ano, je třeba, aby vyložil smysl dějin a smysl kultury tak, aby v něm nadace, automobil, film (atd.) měly smysl. Pokud to autor nedělá, nemůže nabízet odpovědi na otázky druhých. Odkaz na všudypřítomný „přirozený řád věcí“ může sloužit jen jako rámec pro diskusi a hledání odpovědí, nikoli jako odpověď sama.
Osobnosti: