2013/1

Benedikt pastýř

Anotace: 
A Benedikt volá k pravému opaku, než jsou „staré jistoty“: naším základem není nějaká zabezpečená konstrukce, nic ve světě pevně ukotveného, naopak. To vše se zmítá a bude zmítat na vlnách rozbouřeného světa. Naším základem je víra, kterou sdílíme s druhými a s Magisteriem – a v tomto smyslu brány pekelné Církev nepřemohou.

Spory o výklad koncilu

Anotace: 
V tomto smyslu je faktem, že po koncilu se z Církve triumfující stala Církev slabá, trápící se ve světě, ve kterém se nelze vyznat – ale není to skvělé? Nebo snad neplatí, že právě když jsem slabý, tehdy jsem silný?

Zatemněnost

Anotace: 
Naposledy (v článku Veřejné mínění a Skleněný kostel) jsem se Radomíra Malého zastal. Teď to zkusím tak, aby si od něj „pes kůrku nevzal“, jak to říkávala moje babička. Překročil totiž meze.

Kausa Sokol – Bezák

Anotace: 
Běda těm, kdo vytvářejí manipulativní obrazy. Ne kvůli trestu (ten není naší věcí), ale kvůli tomu, v čem žijí: mohou se opájet svou mocí „měnit skutečnost“, dosahovat ve světě cílů, ovládat a manipulovat, mohou se cítit jako strůjci osudů druhých. Ale jakákoli reálná osobní bezmoc, které se dočkají, je pak nutně staví do beznaděje. Nemohou s Kozinou říci proti falešným svědectvím: běda tobě, Lomikare. Nevím, jestli do roka a do dne, ale jistě „do času“ se ukáže.

Étienne Gilson: Jednota filosofické zkušenosti

Anotace: 
Desítky let po Gilsonovi se znovu začíná diskutovat o metafyzice – právě proto, že si mnozí uvědomují, že ať chceme nebo nechceme, v tvrzeních o světě se nám vždy v jakési „metafyzické vrstvě“ sedimentuje poznání o tom, co zakládá vědění o světě. To, k čemu dospěl Gilson zevrubnou analýzou různých „úchylek filosofie“, k tomu může dojít leckterý poctivý myslitel jen prostou úvahou.
Osobnosti: 

Přirozené právo

Anotace: 
Řešením není postup podle nějakých „lidských práv“, to přináší další kroky ke stejnosti nastavených (a vynucovaných) podmínek jednání. Naopak, cestou je ukázat jednotící motiv práva – a ten je v očekávání spravedlnosti. Právo není „jen“ víceméně náhodný, pozitivistický konstrukt, který umožňuje soužití – to by nemělo se spravedlností nic společného. Ale není také tím, co by se dalo odvozovat od neměnných podstat; a není ani jen naším vlastním (společenským) produktem, výsledkem toho, jak žijeme a jak si vytváříme formy pro spolužití. Právo nám má umožnit, aby naše žízeň po spravedlnosti měla alespoň nějakou pevnou oporu a naplnění.