metafyzika

Články patřící k danému tématu

Tomáš Špidlík: Vědy – umění – náboženství

Podnázev: 
(A pak že se nic neděje 1)
Anotace: 
Tomáš Špidlík byl asi nejvýznamnější český teologický myslitel 20. století. Zásluhou Centra Alleti v Olomouci už vyšlo několik jeho knih. Těsně před jeho smrtí též shrnutí jeho teologického a filosofického pohledu na základní pojmy jako je přirozenost, pravda, umění atd.

Svoboda a lidská práva a jejich přirozenoprávní základ

Anotace: 
Jaký je rozdíl mezi lidskými právy, vymezenými v právních dokumentech počínajíc všeobecnou deklarací, a „přirozenými“ právy člověka, vyplývajícími z jeho přirozenosti? A co tento rozdíl pro nás znamená? Tyto otázky jsou aktuální a aktuální je také hledat nástroj, jakým vůbec popsat problematiku svobody lidského jednání. Sousedíkova kniha je výborným vstupem pro úvahy na toto téma.

Stará Boleslav a „dopis varhaníků“

Anotace: 
Dopis varhaníků nespadl z nebe – příliš dlouho byla krajina českého katolického myšlení deformována do podoby labské roviny a kdokoli se vymykal, dostal nálepku lefévristy. Papežská mše sv. v Boleslavi ukázala, že už se v mnohém „probouzí“ i doposud mlčící střed, ti, kdo se doposud vyhýbali konfliktům. Jaký je širší kontext této věci?

Spor o Müllera a o povahu moderního středu

Anotace: 
Ti, kdo skutečně „věří“ formální statické pravdě, povětšině vymřou. Zbude jen beznadějná rozptýlená skupina, infikovaná a zneužívaná. Převahu nabudou ti, kdo sice formální myšlení dokonale zvládnou, ale budou dobře vědět, že je to manipulativní systém, a tak ho také budou využívat (je jich už nyní v Církvi dost a právě před tím papež varuje).

Spaemann, Löw: Účelnost jako filosofický problém

Anotace: 
Žádnou myšlenku vývoje nebo pokroku nelze založit bez lidského přesahu přes „skutečné“ – ke skutečnému jdeme antropocentrickou bránou a jsou jen dva způsoby, jak ji vysvětlit: je to brána nás samých – a pak jdeme ke sebezbožštění, a nebo je to brána toho, co je v nás obrazem Božím: a je to brána pokory.

Salve 4/2012 - Utrpení Boha

Anotace: 
Kain Abela nemučil. Starozákonní trýzeň je trýzní spalující žízně a rozpadávajících se kostí. Není způsobována jedním druhému. Něco tu chybí, ve výkladu nehraje.

Salve 1/09: téma Život ducha

Anotace: 
Salve si zaslouží pozornost – i když v tomto případě je z čísla o Duchu sv. jako hlavní předmět zájmu vybrán článek Tomáše Machuly a v kritické mlýnici Trivia se tak ocitá školský statický tomismus jako metoda: ano, k Triviu patří sarkasmus, snad článek čtenáře přesvědčí, že i to je postoj láskyplný a ve své podstatě vlídný.
Osobnosti: 

Reakce na článek

Anotace: 
Odpověď Tomáše Halíka na článek v Triviu 5/2011
Osobnosti: 

Problém nekonzistence

Podnázev: 
(Jak „JE“ budoucnost?)
Anotace: 
Řeč se nevztahuje jen k tomu, co je. Je třeba vnímat širší kontext toho, že člověk žije a smysl má vše to, co se k jeho životu vztahuje vč. toho, čeho se teprve dožije. Vše to, co mechanicky „funguje“, je nedostatečné, minulé, mrtvé. Vše to, co jenom „je“, aniž by to bylo vztaženo ke stejnému přesahu jako život sám, je beznadějně marné a minulé.

P. Tomáš Halík

Anotace: 
Na jeden z prvních článků v Revue Trivium odpověděl P. Tomáš Halík, že jde sice o celkem zajímavou argumentaci, ale vůči někomu zcela jinému, protože kritizované názory sám nezastává. A jaké tedy zastává?
Osobnosti: 

Nula

Anotace: 
Jazykem přírodovědy je matematika. Nula a nekonečno jako „hodnoty“ vytvářejí meta-matematický rámec přírodovědy. Tento přesah zde nemá jiný význam, než že zakládá možnost, aby člověk „myslel“ jako přírodovědec. Nic víc. Ale řeč člověka je jiná než matematika, a ti, kdo se řeč člověka snaží připodobnit matematice, se stále znovu a znovu mýlí. Na počátku nebyla nula (organizace), ani nekonečno (chaosu), ale Slovo.

Musí být křešťan konzervativní?

Anotace: 
Ti, kdo se zabývají specificky českou teologií, opomíjejí zpravidla exilové autory, protože prý byli v malém kontaktu s domovem. Je to pohodlné, ale je to nekorektní, leccos se k nám dostávalo z exilové literatury a leccos šlo překládat. Citovaný článek vyšel v časopisu L´Osservatore Romano v roce 1984, byl pro Teologické texty přeložen neuvedeným překladatelem z německé verze a vydán až v r. 1991. Přesto, že je asi pro většinu čtenářů jen obtížně dostupný, považujeme ho ale za velmi významný a hodný pozornosti. Revue Trivium je zaměřeno na českou teologickou publicistiku a k jeho roli patří též upozorňovat na texty, které by neměly upadnout v zapomnění.

Mimoekonomické předpoklady fungování trhu

Podnázev: 
Lubomír Mlčoch, přednáška na Opus Bonum 2009
Anotace: 
Opus Bonum – setkání, které se nyní již po několik let koná v Břevnovském klášteře – bývá zaměřeno na různá společenská témata, v původně emigrantské tradici se zde na katolické půdě setkávají lidé různých „světonázorů“. Mlčochova přednáška výrazně převýšila běžný průměr příspěvků, a proto se jí věnujeme, i když není k dispozici na internetu. Reagovala na aktuální encykliku Caritas in veritate Benedikta XVI.

Mezi Ratzingerem a Halíkem

Anotace: 
Prvním článkem v prvním čísle revue Trivium byl poukaz na diskusi, která proběhla na stránkách Universa mezi profesory Halíkem a Sousedíkem a čtvrté číslo se k tomuto tématu v podobném půdorysu vrací. Opakovaně jsem byl upozorněn, že vůči Halíkovi vystupuji negativně, předpojatě, musel jsem připustit, že moje zaujetí nejde vysvětlit jen tím, že je „symbolem“, že reprezentuje jistý typ myšlení. Leccos jistě „schytává“ zástupně, ale není část viny také na mé straně?

Metafyzika, universum a moderní filosofie

Anotace: 
Můžeme používat rozum ve vztahu k celku stvoření, universu, jsme schopni to či ono ve smyslu svědectví o universu a jeho uspořádání pravdivě tvrdit. Jsme schopni ohledávat podmínky naší zkušenosti, vypovídat o souvislostech atd. Víme, že schopnost rozumu přiměřeně postupovat ve vztahu k universu nelze v žádném případě snižovat. Na druhé straně však nelze zapomenout, že bez moudrosti srdce a otevřené otázky po správném jednání ztrácíme celek metafyziky ze zřetele.

Metafyzika a pobabylonská řeč

Anotace: 
Jazyk po pádu samozřejmě v sobě není předurčen k blábolení – jsme kompatibilní s Bohem v tom, jak je řeč vůbec myšlena, a Bůh k nám mluví tak, že mu rozumíme, aniž bychom si jako muslimové museli myslet, že mluví arabsky.
Témata: 

Krása v hudbě

Anotace: 
Z krásy, dobra a pravdy je vždy utkán cíl člověka ve světě a jeho orientace v cestě za ním. Svět není statickým předmětem našeho zájmu, ani krása ne. Jde o to přitakávat tam, kde se krásné ukazuje, napomáhat tomu, upřednostňovat krásné (ryzí) před tím, co je jen „líbivé“, co se snaží být v centru zájmu světa, ale je jen „pozlátkem“, neopírá se o jednotu dobrého krásného a pravdivého, před tím, co není „pravé“.

Karel Vrána - Svoboda k pravdě

Anotace: 
Vyjádřeno vzhledem k věčnosti je „Bůh pánem dějin“, vyjádřeno vzhledem k současnosti „Duch vane, kudy chce“ a vyjádřeno v křesťanské modlitbě a jeho společenskému postoji vždy mohu svědčit, že Ježíš je Pán, a tedy bránit se jakékoli podobě klanění, ke kterému mě svět vede: mimo jiné i klanění „dějinným souvislostem“, aktuálním procesům, zjevným a společensky uznávaným trendům…
Témata: 

Identita a změna

Anotace: 
Beru tvrzení „toto je“ vážně, protože je to základ metafyziky, ale na druhou stranu tvrdím, že tento myšlenkový postup má jen omezený obor platnosti co se týče kultury - a že to, „co se děje“, nejde bez následků vytlačit z racionálního světa.

Halík. Opatrně zahalený.

Podnázev: 
Na okraj nejen novinové diskuse
Anotace: 
O prof. Halíkovi nepíšeme na stránkách Trivia poprvé, a tentokrát můžeme začít u souhlasu s jednou tezí z jeho zářijového článku, který vyšel v Lidových novinách a měl řadu reakcí (ty ponechme stranou, nejsou pro nás až na výjimky přínosné). Nás zajímá přesah, který je tu vykládán jako transcendentální.
Osobnosti: 

Étienne Gilson: Jednota filosofické zkušenosti

Anotace: 
Desítky let po Gilsonovi se znovu začíná diskutovat o metafyzice – právě proto, že si mnozí uvědomují, že ať chceme nebo nechceme, v tvrzeních o světě se nám vždy v jakési „metafyzické vrstvě“ sedimentuje poznání o tom, co zakládá vědění o světě. To, k čemu dospěl Gilson zevrubnou analýzou různých „úchylek filosofie“, k tomu může dojít leckterý poctivý myslitel jen prostou úvahou.
Osobnosti: 

E. Gilson: Bůh a filosofie

Anotace: 
Etienna Gilsona si velmi vážím pro jeho historicko-filosofické argumentace a zabýval jsem se jeho myšlením již v článku http://www.revuetrivium.cz/clanek/2012_4/prazdnota_logiky závěrečný odstavec, a zejména http://www.revuetrivium.cz/clanek/2013_1/etienne_gilson_jednota_filosoficke_zkusenosti .
Témata: 

Distance

Anotace: 
Časopis Distance se udržuje „v distanci“ od proměňujícího se světa. Co to znamená? Do jaké míry se dá relevantně myslet a přitom popírat změnu jako takovou? (Článek je z r. 2003.)

Bezrozpornost metafyziky

Anotace: 
Jeden rozměr encykliky FeR je nezvratný: neukazuje žádnou pravdu, která by šla „držet“, neodkazuje se na nic, co by ve světě jako pravda „platilo“. Ale to je naprosto nepřijatelné pro tradiční metafyziky, pro ty, kdo přeci dobře ví, co je pravda.