časopis Te Deum

Články patřící k danému tématu

V čem je scholastika ideologií

Anotace: 
Ideologie poskytuje závazné návody na porozumění světu. Jeví se jako pokus o „útok na věc samu“, pokud je zpochybňován i jen sebemenší element jejích výchozích premis. Ideologie je ze své povahy nepřezkoumatelná, protože je založena na konstatováních, za jejichž zpochybnění jakéhokoli provinilce automaticky sankcionuje.

Teologické texty o teologii

Podnázev: 
(A pak že se nic neděje 3)
Anotace: 
Teologické texty 3/2011 mají přiléhavé téma: „K čemu teologie?“. To je docela důležitá otázka, protože se dá předpokládat, že liberální teologové na ni odpoví zcela jinak než tradicionalisté, a k tomu lze jistě nalézt i řadu dalších možných poloh. Neboť jak chceme rozumět teologii jako oboru? Je to oblast myšlení, jejímž předmětem je Bůh a jeho působení ve světě? Je to nástroj Církve nebo jde o dílčí obor obecné kulturologie?

Te Deum a individualismus

Anotace: 
Časopis Te Deum hledá individuální čtenáře, kteří odmítnou aktuální manipulaci, rozřeďující křesťanství do pouhé křesťanské homeopatie; paradoxně tak pro porozumění role individuálního povolání přináší daleko víc podnětů než všichni ti, kdo hlásají „svobodu a individualitu“.

Te Deum

Anotace: 
Již dva roky vychází časopis Te Deum, který ihned po svém vzniku způsobil výrazné spory. Jde o časopis fundamentalistický?
Osobnosti: 

Sjednocená Evropa

Anotace: 
Dobrá vláda spočívá na optimalizaci jistého typu – na ignorující optimalizaci, která musí nutně abstrahovat od individuálních pravd a dober, a hlavně být schopna reakce na nepředpokládané stavy věcí. O povaze této optimalizace předem nic nevíme, stejně jako Japonci nevěděli o blížícím se zemětřesení a vlně tsunami.

Reflexe výtvarného umění v Te Deum

Anotace: 
V Revue Trivium 1/2010 jsme uvedli, že potenciál přínosu konzervativců pro porozumění současným procesům je velmi malý. Je třeba to doplnit. Role konzervativců je mimo jiné nezaměnitelná v tom, že jsou ochotni (a nekriticky schopni) formulovat do důsledku své názory bez ohledu na svět odvozené od základních „svatých“ tezí. Že jsou schopni aplikovat svoje jasně daná východiska na „kulturní materiál“. Tak se právě oni stávají zdrojem myšlenkové dynamiky.

Proč nemáme desky s Desaterem?

Anotace: 
Leckdo z držitelů pravdy se vyvyšuje, že umí popsat reduktivitu post-descartovského světa, zužující vědomí na vědomí individua, a reduktivitu newtonovského světa res extensa a měřitelných veličin. Ale umíme popsat reduktivitu světa středověku? Umíme s využitím současného (reduktivního) vědění analyzovat reduktivitu právě v myšlení, které s obrovským nadšením začalo využívat Řeky vynalezené pojmy a Židy vyprecizovaný způsob práce se symboly? Nebylo to myšlení o nic méně reduktivní, jen jinak!
Osobnosti: 

Maritainův personalismus

Podnázev: 
(a Luther jako záminka)
Anotace: 
Velké většině rozumných katolíků ve 20. století bylo jasné, že realita se nedá upravovat podle starých společenských teorií, že novotomisté povětšinou prezentují neudržitelný, doslova ideologický postoj a že je třeba se proti takovémuto výkladu člověka a společnosti postavit.

Kardinál Ottaviani v Te Deum 5/09

Anotace: 
Te Deum tentokrát přináší zajímavý materiál, který může dobře posloužit všem, kdo přemýšlejí o smyslu liturgie, změnách v Církvi v posledních sto letech a také o aktuálním dění, a zajímá je třeba spor o charakter hudebního doprovodu mše sv., kterou sloužil v Boleslavi papež Benedikt XVI. Zesnulý kardinál opravdu zůstával „vždy týž“, semper idem, jak znělo heslo, jež vidíme pod jeho znakem, nenaslouchal jako většina jeho spolubratří v biskupském úřadě vábivému hlasu sirén tohoto světa, jež za zpronevěru „zlatého pokladu“ slibovaly „radost a naději“, ale namísto toho poskytly jen smutek a zoufalství. (Te Deum)