časopis Salve

Články patřící k danému tématu

Světlo

Anotace: 
Proč zapomínáme na světlo bez stínu – onen jas, který je naším „společným vlastnictvím“, známe ho, i když se nikdy nevyskytuje v plnosti nějaké konkrétní zkušenosti? A proč se přehlušujeme umělými „zdroji světla“,– co je to za atavismus, který dospěl až ke „světelnému znečištění noci“, které vnímají i lidé zcela pragmaticky a ke světu zaměření?
Témata: 

Stopa slona

Podnázev: 
Mezi Petráčkem a Malým
Anotace: 
Zase jednou proběhla diskuse, alespoň v internetové podobě, a nešlo v ní o málo. Tentokrát proto není věcí tohoto článku psát o tématu, kterému je věnováno Salve 3/08 - Piovi XII. Naše téma je vzhledem k obsahu čísla zaměřené jen na jeden aspekt, který považujeme za výjimečně závažný; toho se týká i ostrá polemika, která vzápětí po uveřejnění tohoto čísla Salve proběhla na webu mezi Radomírem Malým a Tomášem Petráčkem.

Slovník křesťanských mystiků

Anotace: 
Nejde o pokušení vyslovit nevyslovitelné. Jde o poslání, povinnost pokusit se o nemožné, totiž svědčit o něčem, co není z tohoto světa a na co se tedy řeč tohoto světa, babylonská řeč, vůbec nehodí.

Salve 4/2012 - Utrpení Boha

Anotace: 
Kain Abela nemučil. Starozákonní trýzeň je trýzní spalující žízně a rozpadávajících se kostí. Není způsobována jedním druhému. Něco tu chybí, ve výkladu nehraje.

Salve 3/07 - (anti-)modernismus 1907-2007

Anotace: 
Časopis Salve věnoval celé číslo problematice modernismu a antimodernismu. Již úvodní text Dominika Duky naznačuje, že toto číslo nevznikalo lehce.

Salve 2/2011, Kolumba

Podnázev: 
(A pak že se nic neděje 2)
Anotace: 
Proč tohle číslo vyšlo, co to má znamenat? Ptal jsem se a opakovaně četl úvodní slovo šéfredaktora fra Dominka Duky OP. Kromě běžných frází je tu jedno pozoruhodné tvrzení: Umění by mělo být také podnětem, ke komunikaci, k dialogu… k rozhovoru. A z takového rozhovoru prý vyrostlo 190 stran tohoto čísla. Opravdu na to nestačil jeden článek?

Salve 2/09: Křesťanství a filozofie

Anotace: 
Časopis Salve se začíná vymykat z dosavadního českého průměru a šedi: jeho redaktoři se nebojí HLEDAT, nebojí se klást si otevřené otázky – v protikladu ke všem zajištěným a předem vymezeným přístupům obhajujícím hotová ideologická schémata. Zejména se to projevilo tam, kde je předmětem zájmu myšlení samo, vztah křesťanství a filosofie. D. Duka, trochu polekán, se v úvodu řečnicky dotazuje, jestli se redaktoři v tomto případě až příliš nerozkročili. Trivium říká naopak - konečně něco svěžího v české kotlině.

Salve 2/08 Hudba a liturgie

Anotace: 
Je velkou radostí pochválit a v případě tohoto čísla Salve je to radost dvojnásobná. Ne z jednoho nebo dvou článků, ale z toho, jak je číslo sestaveno celé. Není beztvaré, ale nechává na čtenáři, aby si nabídnutou mozaiku interpretoval po svém. Redakční volba „tematických čísel“ se tu ukazuje jako plodná – téma je nosné, pokud je představeno s ne-ideologickým přístupem a vyhne se (jako v tomto případě) zjednodušujícím schématům.

Liturgický prostor bez hudby?

Podnázev: 
Psáno pro Psalterium, časopis pro duchovní hudbu
Anotace: 
Svoboda vzniká tím, že na sebe bereme odpovědnost a přijímáme řád věcí. Nestanu se svobodnějším, když si budu moci sednout místo do lavice na židli, naopak je třeba se ptát, jestli se tím něco neztratilo. Moje aktivní účast na slavení eucharistie se nijak nezvýší, když si budu moci natáhnout nohy.

Křesťanství a filosofie

Podnázev: 
(Salve, suplementum II)
Anotace: 
To, čemu rozumíme jako „obor filosofie“, je v jisté míře plodem křesťanství, jako je tímto plodem rozvíjení věd a jejich nová středověká schematizace atd. I celá renesance byla možná jen na živné a v jistém smyslu komplexní půdě křesťanství a jeho universality, to nebyla universalita řecké filosofie, která by tu něco zakládala, naopak.

Jakub Jinek: „V přeneseném významu slova?“

Anotace: 
Pro Izrael byl Hospodin příliš smyslově nedostupný, bylo pro ně obtížné pokleknout, aniž by před nimi nestál trůn s viditelným vládcem, potřebovali krále, aby pak lépe porozuměli analogii mezi vládnutím a Bohem. Předbíhali událostem, protože Bůh v pravý čas poslal „vládce“ a krále králů v podobě, kterou nečekali. Nabídl jim jinou analogii, protože analogie je cesta od nižšího k vyššímu, od viditelného a dotýkatelného k tomu, co viditelné a dotýkatelné není.
Osobnosti: 

Dodatky k Salve 2/09

Anotace: 
Salve 2/09 vyšlo s tím, že jeho obsah bude doplněn na webu: to se stalo poprvé a nebyl to žádný předem chystaný počin – úvodníkem v tištěné verzi avizované články se na webu objevily až po dlouhé době několika měsíců. A daly zajímavě nahlédnout do redakční kuchyně a myšlení šéfredaktora.