Halík, Tomáš

Články patřící k této osobnosti

Salve 2/2011, Kolumba

Podnázev: 
(A pak že se nic neděje 2)
Anotace: 
Proč tohle číslo vyšlo, co to má znamenat? Ptal jsem se a opakovaně četl úvodní slovo šéfredaktora fra Dominka Duky OP. Kromě běžných frází je tu jedno pozoruhodné tvrzení: Umění by mělo být také podnětem, ke komunikaci, k dialogu… k rozhovoru. A z takového rozhovoru prý vyrostlo 190 stran tohoto čísla. Opravdu na to nestačil jeden článek?

Reakce na článek

Anotace: 
Odpověď Tomáše Halíka na článek v Triviu 5/2011
Osobnosti: 

Profesoři Sousedík a Halík

Anotace: 
Je skutečně nadějí člověka pokrok, změna k lepšímu? Nebo je naopak nadějí člověka to, co přesahuje každého jednoho člověka i svět? Na tom stojí a padá spor mezi jedněmi a druhými, ale vůbec to neznamená, že by se jen tím řešil problém dějin a dějinnosti.

P. Tomáš Halík

Anotace: 
Na jeden z prvních článků v Revue Trivium odpověděl P. Tomáš Halík, že jde sice o celkem zajímavou argumentaci, ale vůči někomu zcela jinému, protože kritizované názory sám nezastává. A jaké tedy zastává?
Osobnosti: 

Ohlasy

Anotace: 
Neuvádíme zde ty, kdo jsou nějak osobně vázáni na autory nebo okruh vydavatele. Těší nás, že i tak můžeme uvést alespoň dvě (mírně zkrácené) reakce z obou stran názorového spektra. Co může být větším úspěchem?

O víře, která nechce ztrácet čas diskutováním

Anotace: 
Tentokrát je třeba zvýraznit, že s trochou nejistoty začínám modlitbou: Bože, dej, abych dokázal vnímat, že i tohle máš nějak zahrnuto do svých plánů, že i tohle se nějak podílí na Tvojí oslavě… Název článku je převzat z podtitulu článku Marka Orko Váchy, katolického kněze a přednosty Ústavu etiky 3. lékařské fakulty, přírodovědce, a téma se ho přímo týká.

Mezi Ratzingerem a Halíkem

Anotace: 
Prvním článkem v prvním čísle revue Trivium byl poukaz na diskusi, která proběhla na stránkách Universa mezi profesory Halíkem a Sousedíkem a čtvrté číslo se k tomuto tématu v podobném půdorysu vrací. Opakovaně jsem byl upozorněn, že vůči Halíkovi vystupuji negativně, předpojatě, musel jsem připustit, že moje zaujetí nejde vysvětlit jen tím, že je „symbolem“, že reprezentuje jistý typ myšlení. Leccos jistě „schytává“ zástupně, ale není část viny také na mé straně?

Jesuit.cz a Hylmarovo „vyjádření“

Podnázev: 
K vyjádření českého provinciála jezuitů P. Hylmara ke komentáři vatikánského rozhlasu
Anotace: 
Hylmarovo „vyjádření“ je učebnicový příklad, dalo by se na něm ukazovat, jak se dá s minimem dosáhnout maxima, tedy jak se dá vytvořit text, který sice téměř nic nepojmenovává, ale zato dokonale působí. Čtenář tu není od toho, aby rozuměl obsahu sdělení, čtenář je tu od toho, aby mu bylo „jasno“. A v jistém smyslu jasno je - „my si to tady rozvracet nedáme“, ani z Říma ne.

Jeden čtenářský dopis

Anotace: 
Hlavně nechat se poučit onou až skoro zaťatou snahou udržet se mezi iluzí předem nalinkované skutečnosti na straně jedné a iluzí vždy nového rozhodování od nuly na straně druhé.

Halík. Opatrně zahalený.

Podnázev: 
Na okraj nejen novinové diskuse
Anotace: 
O prof. Halíkovi nepíšeme na stránkách Trivia poprvé, a tentokrát můžeme začít u souhlasu s jednou tezí z jeho zářijového článku, který vyšel v Lidových novinách a měl řadu reakcí (ty ponechme stranou, nejsou pro nás až na výjimky přínosné). Nás zajímá přesah, který je tu vykládán jako transcendentální.
Osobnosti: 

Ekonomie dobra a zla? Hodnotová postmoderna.

Anotace: 
Přečetl jsem si knihu Ekonomie dobra a zla Tomáše Sedláčka, vlastně proto, že se mě na „ni“ ptalo víc lidí: „co si o tom máme myslet?“. Investoval jsem do ní tedy něco času. Postmoderní myšlení je ze strany katolíků zpravidla popisováno jako něco od začátku načichlého sírou, a tak hned na začátku spěchám s vysvětlením názvu: neznamená, že bych už předem tuto investici viděl jako ztracenou, zmarněnou. Naopak.