2014/1

Co je na Petriho misce?

Anotace: 
V tlustém Latinsko-českém slovníku (Pražák, Novotný, Sedláček) jsem na str. 247 nalezl vysvětlení. Commune je sice „věc obecná“ a od toho pak In commune znamená „pro obecné dobro. Jako první význam u slova communio ale slovník uvádí „silně opevňovati“, „ohrazovati“, od toho „Castel, castra“ – pevnosti. A toto utvrzování platí i metaforicky: utvrzování se v něčem. Inu, tu to máme, kmotře Vávro!

Spaemann, Löw: Účelnost jako filosofický problém

Anotace: 
Žádnou myšlenku vývoje nebo pokroku nelze založit bez lidského přesahu přes „skutečné“ – ke skutečnému jdeme antropocentrickou bránou a jsou jen dva způsoby, jak ji vysvětlit: je to brána nás samých – a pak jdeme ke sebezbožštění, a nebo je to brána toho, co je v nás obrazem Božím: a je to brána pokory.

Nula

Anotace: 
Jazykem přírodovědy je matematika. Nula a nekonečno jako „hodnoty“ vytvářejí meta-matematický rámec přírodovědy. Tento přesah zde nemá jiný význam, než že zakládá možnost, aby člověk „myslel“ jako přírodovědec. Nic víc. Ale řeč člověka je jiná než matematika, a ti, kdo se řeč člověka snaží připodobnit matematice, se stále znovu a znovu mýlí. Na počátku nebyla nula (organizace), ani nekonečno (chaosu), ale Slovo.

Majetek v sociálních encyklikách a v novém OZ

Anotace: 
Občanský zákoník ukazuje, že i v soukromém právu je člověk vzhledem k majetku suverén - může majetek také darovat nebo prostě „opustit“. A v jistém smyslu je (alespoň mentální) opuštění majetku něčím, co by měl v sobě pocítit každý, kdo si otázku „co mám dělat“ klade opravdu vážně.
Osobnosti: 

Proč nerozumíme penězům

Anotace: 
Mrzák, beznohý invalida John Silver odchází jako vyhnanec, aby se v závěrečné scéně ukázalo, že bandáž jeho berly je vystlána perlami! V tom, co symbolizuje Silverovu deficienci, je skryt nástroj jeho úspěchu. Silver je invalida srdce a peníze jsou jeho berlou, se kterou nalézá úspěch světa – byť i jen úspěch světského bohatství a světského „vyhýbání se trestu“.
Témata: 

Knihovna kardinála Berana (KKB) a konference „Od Josefa Floriana k Rio Preisnerovi“

Anotace: 
Florian nemusel nikoho „učit“, nemusel nic vysvětlovat: byl člověkem jednoznačného postoje a z tohoto postoje vyplývajících aktivit. V tom mohl být vzporem i pro ty, kdo měli rozdílná myšlenková východiska, ale pochopili to hlavní: nejde již o dialog s převažujícími názory, nejde tu už o „vymezení se vůči protivníkovi“, nejde tu již o polemiku, jakou vedl s Čapkem Durych. Naopak: jde tu o samozřejmost, ve které je možné stát zcela mimo převládající myšlení.

Hudba: jak se k sobě má harmonie a krása

Anotace: 
František se chová jako Pavel – zcela přirozeně – nebojí se, že by šlápl na hada, a pokud na něj šlápne, had mu neublíží, nebojí se ztroskotání lodi, protože pokud loď ztroskotá, on se zachrání: je veden naprostou jistotou – kdo se zcela vloží do hlásání evangelia, splyne s Pavlem: nebude již on, ale Ježíš. Ale to není cesta pro všechny. Je to jistě pro všechny inspirace, ale nikoli návod.