2012/5

Evropu čeká trhací zkouška

Anotace: 
Evropu čeká trhací zkouška, ale zdá se, že zatím ji na sebe vzal Benedikt XVI sám – protože je to právě on, kdo je doslova trhán ze dvou stran – na jedné straně od těch, kdo nostalgicky obhajují statický středověký model myšlení (pro ně je Benedikt nepřijatelný liberál, neboť bere vážně to, co se dnes odehrává), a na druhé straně liberálové, pro které je Benedikt tím, kdo kormidluje zpět, proti proudu jimi vzývané dějinné imanence, kazí jim jejich „agendu“.

Pojetí osoby v občanském zákoníku

Anotace: 
Odkazem na „přirozené právo“ brát se o své štěstí (v §3 OZ) stát nezakryje, že v této věci není nijak nestranným aktérem, který „pouze“ garantuje základní „infrastrukturu“ pro soukromoprávní vztahy. Je tu doktrinálním hegemonem. Nic přirozeného ani přirozeněprávního v tom není.
Osobnosti: 

Stavovská myšlenka

Anotace: 
Je třeba provést hlubší analýzu předpokladů ekonomického liberalismu i socialismu. Je třeba nově formovat problém elit – ne jedné elity, ale tematizovat, že v každém společenství existují procesy, které vedou k formování elit. Je třeba ukázat, že jedna věc je rovnost zajišťovaná v některých ohledech právem a jinou věcí je faktická nerovnost mezi lidmi…

Mlčení jako nástroj moci

Anotace: 
V sedmdesátých létech mlčel Skalický o Preisnerovi, o Kalvodovi, Habáňovi a dalších – a většina ostatních mlčela o sobě navzájem. Ďábel se z toho radoval. Desetiletí po která tu arcibiskup Vlk „zaváděl“ ducha II. vatikánského koncilu se mlčelo téměř o čemkoli. Není se co divit, málokdo proto umí mluvit. A pokud někdo něco čte, chce se ubezpečovat v tom, že jeho myšlení je „správné“.

Hudba jako princip stvoření

Podnázev: 
(původně psáno pro časopis Psalterium)
Anotace: 
V Silmarillionu hudba předchází vizualizaci světa. A předchází dokonce vyslovení. Naplňuje prázdno, hudba je „harmonií sfér“ a v ní byl také otevřen prostor svobody, vedoucí k pádu tam, kde „téma“, jednotící myšlenka vychází z pýchy a následného odpadnutí od boha. Naplňuje prázdno a zároveň vytváří disharmonii a dokonce jakýsi „antistvořitelský akord“, který může v jistém smyslu a odvozeně znít sám o sobě, proti záměru stvořitele.

Pozor! Kasárenský přístup k pravdě. Pohov.

Anotace: 
„Kritičtí realisté“ typu Jelena redukují problém pravdy na problém výroků o pojmech, a deformují realitu na straně jedné a metafyziku na straně druhé. Z reality i metafyziky, pokud jsou schopni je vůbec uchopit, dělají pojmová kasárna. Pravda není na povel, je to výsledek tázání.